tirsdag 3. juli 2012

Fagervann Opp 3. juli 2012

I dag var det 2. løp i Maridalalpenes motbakkeløp: Fagervann Opp. Jeg var også med i fjor, så jeg hadde en tid å slå. I fjor løp jeg på 20:44. Jeg var optimistisk og trodde jeg kunne løpe fortere i år. Også et stort pluss å vite at prøvelsen i dag ville vare omtrent 10 minutter kortere enn Rett til værs i forrige måned.

Det har vært rekordstor påmelding og over 100 løpere stiller til start. 250 høydemeter skal bestiges på 2.8 km. Startskuddet går. Stigningen begynner nesten med en gang og bakkene er bratte og ubarmhjertige. Overraskende tidlig må jeg gi opp løpingen og gå over i klyving mens jeg hiver etter pusten. Begynte jeg virkelig å gå så tidlig i fjor også? Husker ikke om jeg klarte å løpe opp de første bakkene i fjor, eller om jeg bare har fortrengt at det var så tidlig blodslitet starter. Det er også en knekk i moralen at det ser ut som alle andre løper og at man er den eneste som går. Men det er vel fordi det er helt i starten av løpet og jeg fortsatt har de raskeste løperne i synsfeltet der jeg ser dem storme opp bakkene før de blir borte for godt.

Torill i fin stil på vei oppover.
Foto: Lasse Wilhelmsen, kondis.no

Resten av løpet veksler jeg mellom å gå i de bratteste partiene og prøve å løpe med en gang jeg har ork til det. Torill er først bak meg. Så går hun forbi og jeg gjør ikke en imponerende innsats for å henge på. Ser henne stadig. Prøver å løpe litt mer enn å gå og kanskje jeg kan ta henne igjen etter hvert. Men avstanden blir større og større og jeg gir det opp. På et tidspunkt er jeg så dum å se på klokka noe jeg nesten aldri gjør når jeg er med i korte og smertefulle løp. Den viser 10 minutter. Altså like mye tortur gjenstår som det jeg allerede har vært igjennom. På mangel av Torills rygg finner jeg noen andre jeg kan veksle på å kappes med oppover de kuperte bakkene. I myrområdet mot slutten plomper jeg i gjørma.  Etter gjørmebadet er det ikke langt igjen. Endelig i mål til 21:47. Et drøyt minutt treigere enn i fjor!

Jeg er litt skuffa over tiden i dag. Neste bakkeløp er Sellanrå opp 6. august. En ny mulighet til å slå tiden fra i fjor!

Torill og meg etter målgang. Tydelig hvem som har fått seg et gjørmebad.


Lagbilde fra toppen. Stemningen er alltid god på bakkeløpene i Maridalen. 
Foto: Lasse Wilhelmsen, kondis.no

Reportasjer fra løpet:
http://sognsvannrundtmedsols.no/2012/07/03/loyperekord-og-deltakerrekord-i-det-5-fagervann-opp/

http://www.kondis.no/begivenhetsrik-aften-paa-fagervann-opp.5071081-127693.html













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar