mandag 13. august 2012

Status forstuet ankel - første løpetur

I dag løp jeg for første gang siden jeg tråkket over forrige tirsdag. De tre første dagene klarte jeg så vidt å gå på foten. Men det at jeg i det minste klarte å halte rundt omkring tyder på at det ikke er den verste typen forstuelse. Sykling viste seg fort å være den mest komfortable måten å komme seg fra A til B på. Jeg skaffet meg også en balansepute som jeg har bedrevet eldretrim på de siste dagene for å styrke ankelen (og for å finne ut at jeg har en ganske dårlig balanse). I går gikk jeg en litt lengre tur for første gang. Det gikk rimelig greit, men jeg har fortsatt en liten halt i steget. Uansett følte jeg nå i dag for å teste ut hvordan det gikk å løpe.

Testløypa gikk rundt Sthanshaugen. Det holdt med to runder, altså i overkant av beskjedne 2 kilometer. Det gjorde ikke vondt og det er bra. Men ankelen føltes svak og som om den når som helst kunne gi etter (jeg løp med et elastisk ankelbånd som støtte). Så alt i alt virker det som det går veien, men fortsatt litt igjen til ankelen er som normal. Spørsmålet er om det er realistisk å stille opp på Nordmarkstraver'n om to uker. Prøver antageligvis en litt lengre løpetur i morgen. Jeg har også et håp om å løpe Sognsvann rundt medsols på onsdag. Men jeg får vel ta en dag av gangen.

2 kommentarer:

  1. Hei Melissa,

    Regner med at det går bedre med ankelen din :)

    Vil bare komme med et tips som har hjulpet meg veldig. For noen år siden opplevde jeg å forstue ankelen og etter denne første forstuvningen opplevde jeg gjentagende forstuvninger, antagelig fordi ankelleddet hadde blitt svakere.

    Fikk så råd av fysioterapeuten om å legge elastisk sportstape på, bare en enkel hestesko. Det har gjort at jeg ikke har hatt nye forstuvinger siden og jeg løper nå med sikre og trygge steg igjen.

    Sliter du med svake ankler burde du prøve du også.

    Fortiden kjøper kinesiotape hos http://www.sportstape.no/kinesiotape.html

    Lykke til med løpingen og bloggen, den inspirerer :)

    Synne

    SvarSlett
  2. Hei og takk for gode råd!

    Det går fint å løpe nå, men jeg har ikke løpt på stier siden jeg forstuet ankelen. Og nå med regn og vinteren for døren, blir vel neste sjanse til våren. Satser på at ankelen er styrket nok til da, men hvis ikke skal jeg prøve med teip.

    SvarSlett