torsdag 2. august 2012

Sommerlektyre for løpenerder II

Sommerferien nærmer seg slutten, og av mangel på løping har jeg forsøkt å kompensere med å lese om løping. Kanskje ikke helt det samme, men føler meg i hvert fall inspirert nå til å løpe mye når høsten og hverdagen igjen setter i gang. Første bok jeg leste var Born to Run av Christopher McDougall, nærmere omtalt her. Andre bok som nå er ferdiglest er Why We Run av Robin Harvie.

I boka følger vi forfatterens utvikling fra maratondebutant til ultradistanseløper, og oppladningen til Spartatlon – et løp på 243 kilometer som går fra Aten til Sparta. Vi følger Harvie i de 12 månedene fram til løpet, hvor han etterhvert blir besatt av løping og alt han gjør handler om Spartatlon. De siste månedene før løpet, løper han opp mot 200 kilometer i uka og er med i flere ultraløp.

Boka har den beskrivende undertittelen A Story of Obsession. Harvie forsøker å forklare hva det er som driver ham til å løpe i mange timer hver dag, og også si noe generelt om hvorfor mennesker løper - alt fra mosjonisten som løper den faste 3-kilometers runden et par ganger i uka til de som løper ekstreme distanser. Dette spørsmålet forsøker forfatteren å besvare gjennom en rekke filosofiske refleksjoner og akademiske digresjoner. Uten å avsløre forfatterens svar på dette, kan jeg si at jeg fant mer interressant selve beskrivelsene av det ekstreme treningsregimet til Harvie, enn de teoretiske drøftingene av problemstillingen. Høydepunktet er beskrivelsen av selve løpet i slutten av boka. Hvordan Spartatlon gikk for Harvie, og om han klarte å gjennomføre skal jeg heller ikke røpe her.

De to løpebøkene jeg har lest i sommer var vel verdt lesningen. Men nå holder det med løpelitteratur for en stund, og jeg har nå fordypet meg i en spennende krim som heldigvis faller utenfor denne bloggens tematikk.

Ha en fortsatt god løpe/lesesommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar