fredag 21. juni 2013

Terrengsko

Jeg trengte et par terrengsko, spesielt med tanke på at Torill og jeg i et øyeblikks sinnsforvirring har meldt oss på vårt første ultraløp, Nordmarka Ultra Challenge, som er 5 mil på blåmerka stier. Det betyr mye løping på sti i sommer.

Jeg utfordret elementene forrige søndag ved å løpe en lengre tur på sti i mine vanlige treningssko, Adidas Adizero Adios, og fikk et lite overtråkk. Ikke det at det ikke kan skje i vanlige terrengsko. I fjor forstuet jeg foten med terrengsko på.

Turene mine går ofte på asfalt fra jeg løper ut døra hjemme og opp til skogen, og så på grusvei mellom stipartiene. Så utfordringen er å finne terrengsko som man også kan løpe på asfalt og grus med.

Valg av terrengsko er en vitenskap. Jeg kom over følgende informative diskusjon om emnet her:

http://forum.kondis.no/viewtopic.php?f=3&t=2584

Det er farlig å gå inn en sportsbutikk uten å vite hva du egentlig har tenkt å kjøpe. I går gikk jeg inn på Löplabbet og endte selvfølgelig opp med å kjøpe de dyreste terrengskoene de hadde i butikken... Salomon S-Lab Sense 2

http://www.loplabbet.no/sko/salomon-salomon-s-lab-sense-2-unisex.html

Forøvrig har jeg merket meg at "drop" er det nye essensielle begrepet i løpeskoverdenen. Jeg hadde i hvert fall aldri hørt om dette før for to dager siden, og nå ser jeg det overalt hvor det er skrevet om løpesko. Löplabbet har til og med en egen kategori "lavdroppsko", det var vel dette som vi kalte forfotsko i 2012? For andre som er like utdaterte som meg så er drop forskjellen på sålehøyden i forfoten og hælen etter det jeg har skjønt.

På kvelden fikk jeg testet skoene på sti fra Frognerseteren til Kobberhaughytta og tilbake. Skoene er gode å ha på og sitter som et skudd på foten. Jeg følte også at de "satt" veldig godt i terrenget. Dette er kanskje ikke skoene med aller best grep, men det blir en avveining mellom grov såle med knotter, og en jevnere såle som også tåler asfalt og grus. Men jeg kjente det veldig godt i beina på slutten av den omtrent 18 km lange turen, og mulig det er vel ambisiøse sko jeg har kjøpt med tanke på hvor lette de er. Jeg håper det vil gå seg til med litt tilvenning og etterhvert som jeg får styrket ankler og legger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar