søndag 25. august 2013

68 km på 7 dager (noen tvangstanker + noen tips om løpeturer/løpegrupper)

68 km er det jeg har løpt siste uke hvis jeg teller fra forrige søndag til lørdag. For med kalenderuka mandag-søndag kommer jeg ikke opp i et så høyt antall kilometer, men hvis jeg "jukser" og tilpasser telletidspunktet så blir det summen. Og da tar jeg ikke med de 12 km jeg løp i dag (for det hadde i hvert fall vært juks å ta med åtte dager). Men det er litt skummelt å begynne å tenke i disse baner. For det neste er at jeg begynner å pønske ut hvordan jeg kan komme opp i 100 i uka. Hvor jeg tenker at hvis jeg tar den faste runden i nabolaget på "bare" 6 km både før og etter jobb så blir det 60 i hverdagene. Og da gjenstår "bare" 20 på lørdag og 20 på søndag... Men så hekta er jeg ikke på løping altså, i hvert fall ikke enda. Men jeg teller og summerer. Og blir fornøyd når jeg kommer fram til over 5 mil i uka. Og litt stressa og bekymret for progresjonen når jeg ligger under. Og det er kanskje ikke helt bra å tenke sånn, for det skal jo ikke være tvangspreget, men lystbetont. Jeg føler  at jeg fortsatt er i den siste kategorien. Men samtidig flyttes stadig grensene for hva man blir fornøyd med. Og man vil løpe lengre. Og fortere. Og mer.

Uansett, her er et lite sammendrag av de 68 kilometerne:

Forrige søndag våget jeg meg for andre gang med på løpetur med Gratiskilometer, med noen av de sprekeste menneskene som i hvert fall jeg har løpt sammen med. Rundt 30 stykker møtte opp i Frognerparken og målet for turen var Brunkollen i Bærumsmarka og retur til parken. For min del startet jeg hjemme på Sthanshaugen og hoppet av på Hovseter på returen, så jeg klokket 26 km.




En sprek gjeng. Foto: http://www.espenringom.no
Opp opp opp til Brunkollen.
Fra Frognerparken til Brunkollen gikk det forrykende fort etter mine standarder. For flere var nok dette snakketempo (hvor det blant annet snakkes om sub 3-timers tider på maraton og 24-timersløping), mens for meg var det rene tempotreningen (5:30 min/km i  de bratte bakkene opp til Brunkollen). Jeg holdt nogen lunde følge nesten helt til toppen, men det ble tre bakker for mye for meg og jeg gikk på en liten sprekk og luntet opp de siste (ned i mer behagelige 6 min/km). På returen var heldigvis tyngdekraften på min side igjen. Reportasje fra turen på bloggen til Espen Ringom.



Foto: http://www.espenringom.no


I de siste bakkene før Brunkollen. Jeg ser bra sliten ut. Men sjekk den svære sekken da! ;)
Foto: http://www.espenringom.no
 
Tirsdagen var jeg med på intervalltreningen til Löplabbet (gratis løpetrening hver tirsdag) og klokket 12 km når jeg tar med oppvarmingen hjemmenfra. Vi kjørte følgende pyramide i Frognerparken:

1-2-3-4-5-6-5-4-3-2-1 minutters drag med 1 minutts joggepause imellom. Til slutt 6*20 sekunders spurter. Men jeg var så stiv i beina etter søndagen så jeg nøyde meg med 3 spurter.

Torsdag løp jeg med Torill i Nordmarka. 24 kilometer på sti. Ruta gikk blåmerka fra t-banestoppet på Sognsvann til Ullevålseter, over Skjærsjødammen og inn på Gamle Nordmarksvei til Bjørnholt, tilbake til Ullevålseter over Delerudhøgda som byr på skikkelig stigning etter Bjørnolt, og tilbake samme sti til Sognsvann. Etter turen var jeg helt skutt, og jeg har rett og slett lidd av skogsaversjon helt siden (men jeg skal opp på hesten igjen i morgen med en kortere stitur).


Sjekk stigningen opp til Dølerudhøgda!

De siste 6 kilometerne i regnskapet fikk jeg på min lille faste runde i nabolaget i går.

I dag ble det rolige 12 km. Men jeg vil jo heller ta med de 26 km fra forrige søndag når jeg gjør opp regnskapet...
 

3 kommentarer:

  1. Skogaversjon :-)
    Den var ny :-)
    Jeg håper det går over fort. Tips til tur neste gang i Nordmarka er start på Sognsvann, opp til Blankvannsbråten, Appelsinhøyden, over Kobberhaugene, ned til Bjørnholt, Nordmarksveien til Skjærsjødammen, Ullvålsæterveien til Ankerveien som følges til Sognsvann igjen.

    Jannicke

    SvarSlett
  2. Det pleier å gå over :) Takk for tips! Jeg har vel løpt de fleste delene tidligere utenom stien fra Kobberhaugene til Bjørnholt som jeg har siklet på en stund nå. Det var egentlig den vi hadde tenkt å løpe forrige torsdag, men vi tok stien over Dølerudhøgda i stedet. Tenkte vi var lure som tok en "snarvei" men den var jo ganske hard den stigningen også må jeg si... Skal teste denne ruta snart!

    SvarSlett
  3. Godt å høre :-)

    Du finner en god beskrivelse av løpeturen her:

    http://jannicke-athletics.blogspot.no/search/label/Kobberhaugene

    SvarSlett