søndag 2. mars 2014

Plantar fasciitis?

Siden i fjor sommer har jeg slitt med vondt i hælen. Jeg er ganske sikker på at det er en betennelse. Har jeg vært hos legen? Nei. Sikkert ganske dumt av meg, men jeg har gått til legen tidligere med ulike betennelser og vondter, uten at jeg får vite noe jeg ikke allerede har googlet meg til, eller blitt foreskrevet behandling jeg ikke allerede er i gang med (ising og betennelsesdempende medikamenter).

Google-kompetansen min gjør at jeg tror det er plantar fasciitis. Det kan stemme med området der det gjør vondt: under på innsiden av hælen. Men det er ikke spesielt ille om morgenen, som visstnok skal være et av symptomene. Det kommer gjerne etter en hard eller lengre løpeøkt. Da kommer det en bankende smerte, og det gjør også vondt å trykke på stedet. Det som er positivt (eller negativt siden jeg aldri gir det ordentlig hvile) er at det ikke hindrer meg fra å løpe. Det kan gjøre vondt i starten av økta, men gir seg fort når jeg er i gang. Men jeg lurer på hvordan det vil slå ut på virkelig lange turer til våren.

Problemområde.

Å ise og smøre Voltarol virker lindrende. Jeg knasket også Voltarol i pilleform i tre dager, men det forsvant ikke. Jeg så på denne videoen av en veldig amerikansk doktor. Noen av tipsene kan være verdt å prøve, som å skaffe en skumrull og rulle leggen på denne. Visstnok skal det hjelpe å løsne opp stramme legger siden det er noen koblinger ned til hælen som virker på plantar fasciitis. En av grunnene til at denne tilstanden kan sitte så lenge i, nå er det over et halvt år for min del, er at det er lite blodgjennomstrømning i hælen, som er det som gjør at betennelser heles.

Hvis det blir verre, må jeg nok bytte ut Google.com med en ordentlig spesialist. Inntil videre prøver jeg å styrke og massere leggene, og være flink til å lande på forfot.

12 kommentarer:

  1. Hei Melissa,

    Løper du med innleggssåle? Det kan anbefales. Jeg har god erfaring med en variant du får på XXL..http://www.xxl.no/Root/Sko/Skotilbeh%C3%B8r/S%C3%A5ler/arch-flex-AFS-S%C3%A5ler/p/1059287_1_Style

    Den, kombinert med sko foten min liker, gjør at fettputene mine ikke lager flere problemer lenger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke! Nei det gjør jeg ikke, men kan være verdt å prøve. Jeg skal sjekke det ut.

      Slett
  2. Det høres jo ut som en betennelse av noe slag. Hva med å prøve å gå til en fysioterapeut som er spesialist på idrettskader da? Jeg sliter selv med en betennelse i akilles-senen og var hos fysio i dag og fikk mange gode råd. Og skal følges opp videre der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg må nok gå til en spesialist snart hvis det ikke blir bedre. Har liksom håpet at det skulle gå over av seg selv, men jeg begynner å miste tålmodigheten... Fikk du tips til hva slags øvelser man kan gjøre?

      Slett
    2. Nå fant jeg blogginnlegget med rådene du fikk. Kanskje de hjelper for meg og :)

      Slett
  3. Hei
    Dette høres kjent ut :)
    Jeg ruller foten over en golfball morgen og kveld, ligger ved siden av sengen. Når jeg har vært på løpetrening ruller jeg foten på en flaske frossen imsdal (fordi den er så fin og jevn i formen, ligger alltid klar i fryseren) i noen minutter, tidvis helt barfot.
    Hver morgen tar jeg 100 tåhev mens jeg pusser tenner. Og dersom jeg er innom hos kiropraktoren min trekke han i foten slik at blodstrømmen blir mer fri. Dette har hjulpet meg veldig. Man må sikkert finne sin metode...

    Lykke til videre!

    SvarSlett
  4. Takk for gode tips! Jeg har allerede begynt med tåhev mens jeg pusser tennene :) Jeg skal også prøve de andre triksene dine!

    SvarSlett
  5. Hvordan går det med deg? På bedringens vei?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jo det går fint. Løper fremdeles men har ikke vært så aktiv på bloggingen i det siste. Betennelsen sitter fortsatt i, men det har ikke blitt verre og det går helt fint å løpe lange turer. Det er mest etterpå at jeg kjenner det, men det er ikke veldig plagsomt. Kanskje det er på bedringens vei... :)

      Og hvordan går det med deg? Blir det noe løping for tiden?

      Slett
  6. Jarra gitt. Jeg ryker på NUC14. Har aldri hatt uker over 80K som du, men løper jevnt

    SvarSlett
  7. Jeg slet med Plantar Fasciitt i evigheter. Tok meg løpefri i 9 måneder, var to dager i uken hos fysioterapeut og utførte manuelle behandlinger og trykkbølgeapparat, kjøpte såler og gjorde absolutt alle de øvelsene jeg skulle gjøre. Jeg ble ikke noen bedre av dette i det hele tatt og etter nærmere ett år med dette, skjønte jeg at dette ikke hadde noen effekt. Jeg kom tilfeldigvis over en Triathlon-blog hvor de stod at vedkommende hadde same skade og hadde dratt til en refleksolog i Oslo. Jeg dro til refleksologen Kåre, som raskt konstaterte at jeg hadde en skjevhet i fotstillingen. Han rettet opp denne omtrent på stedet og ba meg komme tilbake tre-fire ganger til for å opprettholde fotstillingen. Siden har jeg ikke vært plaget med plantar fasciitt i det hele tatt, anbefales!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg er fortsatt ikke helt kvitt det, så hvis det ikke går over snart så kanskje jeg skal prøve refleksologen.

      Slett