mandag 2. juni 2014

80 km i solskinn

Jeg har ikke akkurat lidd av skrivekløe den siste tiden. Men uka som gikk slo jeg ny mengderekord noe som fortjener et innlegg. Det var ikke et bevisst mål for uka, men tre langturer gjorde at jeg rundet 8 mil. Og for noen fantastiske turer i strålende solskinn!

Mandag løp jeg rundt et halvmaraton sammen med løpebuddy Torill. En klassiker som er grei å ta på en hverdag etter jobb. Starter bare rett fra døra på Sthanshaugen, over Bjølsenfeltet til Nydalen, opp Akerselva til Maridalsvannet, rundt vannet og ut på bilveien ved middelalderruinene, dermed raskeste vei på asfalten til Brekke og ned til Sthanshaugen igjen.

Torill og meg og en glad gjeng på vei rundt Maridalsvannet.
På himmelfarten ble det 35 km i Nordmarka i regi av gratiskilometer. Rundt 30 stk. møtte opp på Sognsvann, der vi løp til Maridalsvannet og mot Movatn. Gruppa ble delt i flere felt og med ulike veivalg og lengder. Jeg fulgte den planlagte ruta videre mot Tømte. Jeg har aldri løpt denne veien før og det var overraskende mange seige bakker. Videre til Gåslungen før vi gikk inn på stien mot Kamphaug og den siste delen til Sognsvann fulgte vi samme trasé som Nordmarkstravern. Vaffel og cola på Sognsvann smakte himmelsk.

Heftige bakker fra Movatn (fra rundt 15 km) til Tømte.

Søndag rundet jeg av uka med 23 km på sti til Kobberhaughytta. Jeg startet på Sognsvann og løp over Frøensvollen til Kobberhaughytta. Tilbake en annen fin sti over Blankvannsbråten til Ullevålseter, og avsluttet med rødmerket ned til Sognsvann. Beina føltes overraskende friske ut, og det kjennes som at langturformen begynner å sette seg. Jeg har vært i tvil på om jeg skal melde meg på Nordmarka skogsmaraton, og har ikke følt at jeg har fått nok mengde så langt i år. Men nå begynner det å friste mer... :)

6 kommentarer:

  1. Godt å se at du er tilbake igjen i skogen..Håper du får mange fine løpeturer fremover

    SvarSlett
  2. Takk Jannicke! Det har blitt noen turer, men jeg har ikke vært like aktiv på bloggen :) Hvis formen føles bra framover og det blir noen ordentlige langturer, så melder jeg meg nok på NUC i år også. Det er vel fortsatt litt tid til å sitte på gjerdet...?

    SvarSlett
  3. Ingenting å sitte på gjerdet for, Melissa! Klart vi skal løpe NUC i år igjen!
    Godt å se deg i gang med litt blogging igjen, jeg hadde fryktet at den hælen din hadde satt deg ut siden i vinter, men det virker jo ikke å ha vært tilfellet. God løping!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo jeg melder meg nok på nå som godfølelsen har begynt å komme :) Da regner jeg med at du er påmeldt?

      Slett
    2. Jeg er meldt på, og ser frem til å løpe mot min egen tid. Å slå seg selv er vel et greit mål :)

      Slett
  4. Ja å slå seg selv er mer en nok. Det første året gjaldt det bare å fullføre. Nå gjelder det å løpe fortere enn forrige gang.

    SvarSlett